Tandemové kolo aneb kolo, na kterém jedou dva cyklisté, kteří společně šlapou. Na tandemech jezdí víceméně dva typy lidí. Ti, kteří naprosto propadli kouzlu tandemového šlapání, a stali se jeho vyznavači a fanoušky. A pak ti, pro které je tandemové kolo jediná možnost pohybu či aktivního sportu vzhledem k jejich hendikepu. V tomto druhém případě nejčastěji sedí za pilotem slepý či jinak hendikepovaný jezdec.
Postavit tandemové kolo vyžaduje značně individuální přístup zejména v jeho geometrii a konstrukci. Je nutné skloubit dohromady dvě velikosti rámů tak, aby výsledek vyhovoval oběma jezdcům. Duratec díky vlastní zakázkové výrobě a především bohatým a dlouholetým zkušenostem s tandemáři dokáže vyladit a navrhnout geometrii rámu, následně rám vyrobit a samozřejmě i sestavit kompletní dvojkolo. Duratec je oficiálním partnerem mnoha národních reprezentací hendikepovaných sportovců po celém světě. Reprezentanti Austrálie, Holandska, Brazílie, Irska, Řecka, Ruska, Belgie, Rakouska, Německa, Španělska … a mnozí další jsou tou nejlepší referencí našich výrobků.
Big Bang G9 je gravel tandem určený pro náročnější terén typu štěrkových a polních cest, avšak nesoucí výhody silniček. Gravelové kolo všeobecně, které svojí výbavou stojí mezi horským a silničním kolem a jezdcům umožňuje poznat těžší terén a bez obav z defektu a na silnici letí při výkonu dvou jezdců jako šíp.
Ke stavbě tandemového rámu jsou použity, tak jako na všech tandemech zn. DURATEC, trubky velkého průměru z hlinikové slitiny 7020T6. Velké průměry trubek zajišťují vysokou tuhost rámu a efektivně odolávají namáhání ve směru krutu, což je zejména u tandemu, který má délku rámu okolo 1,5 metru velmi důležitý parametr. Celkově se jedná po stránce pevnosti a tuhosti o velmi kvalitní rám a to je důvodem jeho oblíbenosti po celém světě.
Duratec pro tento model vyrábí zcela unikátní dvojpřevodník určený výhradně pro kliky Shimano GRX, jehož montáží je zaručeno uložení pohonu tj. obou řetězů na pravé straně. Velikost propojovacího převodníku je 31 zubů a řadící převody ve dvou variantách a to 46-31 nebo 48-31. Při výběru elektronického řazení upravíme rám tak, aby bylo možné kabeláž Shimano Di2 vést prostorem uvnitř rámu. Baterie je integrovaná do sedlovky zadního jezdce. Všechny dostupné varianty a aktuální ceny najdete níže v detailech či na stránce Konfigurace.
Standardní vybavení Extra provedení Připojovací rozměry Geometrie rámu - Stáhněte si tabulku s geometrií rámu zde |
Přední vidlice DURATEC F02 je vyrobená z hliníkové slitiny 7005T6, sloupek kónický 1-1/8“-1-1/2“, průměr korunky 50 mm, váha 720g. Vidlice je pro gravel tandem Big Bang G9 je nabízena pro diskovou brzdu s uchycením postmount. Uchycení přední kola na pevnou osu 100/15 mm. Na přání zákazníka lze vyrobit s přípravou uchycení pro přední nosič a blatník.
▲ Detail na propojovací převodník umístěný u pilota. Počet zubů propojovacích převodníků je 31 zubů. Převodový propojovací poměr 1:1. Převodníky byly vyvinuty firmou DURATEC a jsou určeny výhradně pro DURATEC tandemy, který je ve své dílně vyrábí CNC frézováním. Tandemové kliky Shimano GRX jsou opatřeny karbonovým krytem, který je též vyráběný přímo v Duratec.
▲ Detail převodníků umístěných u spolujezdce. Speciálně navržený dvoupřevodník pro propojení středů šlapání obou jezdců ve velikosti 31 zubů a převodovém poměru 1:1. Všechny převodníky se vyrábí CNC frézováním přímo ve firmě DURATEC. Převody pro řazení jsou umístěny u spolujezdce a nabízíme je ve dvou variantách 46-31 a 48-31 zubů.
▲ Velmi často diskutovaným tématem v tandemové cyklistice je tuhost rámu a odolnost na krut. Tandemové rámy jsou mnohem delší a mají vyšší nároky zejména na krut. Rám Big Bang dosahuje vysoké torzní tuhosti díky své konstrukci a zejména použitým trubkám z hliníkové slitiny 7020T6 velkých průměrů. Spodní a středová trubka mají pr. 52 mm. V místech středu jsou trubky speciálně tvarovány, aby odolávaly vysokému zatížení. ▲ Detail levé zadní patky navržené pro pevnou osu Syntace X12 (142x12mm) určené pro uchycení zadní brzdy systémem postmount. Pravá patka je uzpůsobena pro montáž vyměnitelné koncovky Syntace, která je součástí rámu. |
▲ V případě přání zákazníka je možné rám připravit pro uchycení zadního i předního nosiče. Fotografie (nahoře i dole) znázorňuje nýty se šroubem připravené pro montáž zadního nosiče, který je ve spodní části uchycen též do připraveného závitu v pravé zadní patce. Optimální průchodnost kola v zadní stavbě je pro pláště 40-45 mm.
▲ Kabeláž Di2 je vedena prostorem uvnitř rámu. Baterie je umístěna v sedlové trubce druhého jezdce. Elegantní vstupy přes gromety fixují kabely v rámu. Elektronické řazení Di2 je pro tento typ kola velmi populární.